آخرین اخبار

واکنش داودی به برخی اظهارنظرهای "غیرمنصفانه"

11:09:56 1394/01/21


ابوالحسن داوودی برخی از اظهارنظرها درباره فروش نوروزی فیلم‌های امسال را غیر منصفانه خواند و از مدیران صدا و سیما درخواست کرد که سینمای ایران را جدا از خود نبینند و از آن حمایت کنند.

این فیلمساز که همزمان ریاست شورای صنفی نمایش را هم برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا،‌ با مقایسه شرایط اکران فیلم‌های نوروزی امسال در مقایسه با سال گذشته یادآور شد: اگر کلیه‌ی شرایط اکران نوروزی امسال را بررسی کنیم، درمی‌یابیم کیفیت فیلم‌ها از نظر ارتباط با مخاطب کاملا بهتر از سال گذشته بوده است. البته این نکته جنبه کلی دارد و منظور من، سرجمع همه فیلم‌هاست.

داوودی اضافه کرد: از سوی دیگر در میزان استقبال و فروش هر فیلمی فاکتورهای متعددی دخیل است که با در نظر گرفتن همه این فاکتورها، متوجه می‌شویم فروش نوروزی امسال نه تنها کمتر از سال گذشته نیست بلکه بهتر هم هست.

وی با اشاره به شرایط اکران نوروزی سال گذشته ادامه داد: سال گذشته فیلم «معراجی‌ها» از اوایل اسفند روی پرده رفت و تلویزیون تبلیغات بسیار وسیعی برای این فیلم پخش کرد. ضمن اینکه بعد از اضافه شدن دو فیلم «چ» و «خط ویژه» از حدود 20 اسفند ماه، تبلیغات تلویزیونی برای این دو فیلم نیز به شکل گسترده‌ای آغاز شد.

کارگردان فیلم «رخ دیوانه» مهم‌ترین کارکرد تبلیغ تلویزیونی را اطلاع رسانی به مخاطبان دانست و افزود: از نظر من مهم‌ترین کار تیزر تلویزیونی، آگاه کردن تماشاگر از فیلم‌های روی پرده است که این اتفاق سال گذشته از ابتدای اسفند ماه به شکل ویژه‌ای در تلویزیون انجام شد. به گونه‌ای که فیلم‌ها پیش ازعید نوروز به فروش بسیار خوبی دست یافتند ضمن اینکه فیلم «معراجی‌ها» تیزر و آنونس‌های بسیار ویژه‌ای داشت.

داوودی تاکید کرد: قطعا اگر فیلم‌های نوروزی امسال از یک سوم تبلیغات فیلم‌های سال گذشته برخوردار بودند، فروش‌شان دو برابر می‌شد، اما متاسفانه تا اواسط نوروز به دلیل ایام فاطمیه برنامه‌های تلویزیونی تعطیل بود و امکان تبلیغات و معرفی فیلم‌ها را نداشتیم. از سوی دیگر برای برخی از فیلم‌ها اصلا تیزر پخش نشد که خوشبختانه بعد از مذاکراتی، این مشکل حل شد و در حال حاضر آن فیلم‌ها نیز تیزر دارند که همین موضوع به سرعت بر شرایط فروش‌شان تاثیر گذاشت.

کارگردان فیلم «تقاطع» با ابراز تاسف از برخی از اظهار نظرها درباره مقایسه فروش نوروزی فیلم‌های امسال در مقایسه با سال‌های گذشته خاطر نشان کرد: بی‌انصافی است که بعضی از صاحبان سینما هم بدون کار کارشناسی خیلی یکطرفه می‌گویند، فروش امسال ضعیف‌تر از پارسال است و به منشاء اثر توجه نمی‌کنند. ضمن اینکه از جانب روزنامه‌ها نیز نوعی اخبار زرد برای دامن زدن به این جریان منتشر می‌شود که همه اینها تاسف ما را بیشتر می‌کند.

رئیس شورای صنفی نمایش در ادامه این گفت‌وگو مطرح کرد که از صدا و سیما درخواست کردیم، همچون قبل به سینمای ایران التفات داشته باشد و این توجه را دریغ نکند.

او توضیح داد: از صدا و سیما می‌خواهم اجازه دهد مانند سال گذشته فیلم‌ها از تبلیغات تلویزیونی برخوردار شود. چرا که فیلم‌های امسال پتانسیل لازم برای جذب مخاطب را دارند.

داوودی در پاسخ به این پرسش که به دلیل مسئولیتش در شورای صنفی نمایش و از آنجا که همزمان فیلم «رخ دیوانه» را روی پرده دارد، چقدر با حاشیه روبرو شده است، تصریح کرد: در اطلاع رسانی فیلم ما هم این مشکلات وجود دارد، اما اتفاقا به دلیل موقعیت صنفی خود خیلی حق اعتراض ندارم. شاید اگر این مسئولیت را نداشتم، راحت‌تر می‌توانستم اعتراض کنم. هرچند تلویزیون بعد از عید امکان تبلیغ فیلم ما را داده اما در کل شبکه‌های تلویزیونی به طور متوسط روزی سه بار تبلیغ ما را که ترکیبی از زیرنویس و تیزر 20ثانیه‌ای است، پخش می‌شود که این تبلیغ کوچک، در بین این همه شبکه‌های تلویزیونی محو می‌شود.

کارگردان «زادبوم» گفت: با این شرایط، گاه فکر می‌کنم نبود این تبلیغ بهتر از بودنش است چون در آن صورت می‌دانستم تبلیغ تلویزیونی نداریم و فکر دیگری می‌کردم.

رئیس شورای صنفی نمایش در ادامه بار دیگر از صدا و سیما خواست با شروع سال جدید و با توجه به اخبار خوش توافقات هسته‌ای که باعث همدلی عمومی در سطح کشور شده است،‌ ارتباط فرهنگی میان تلویزیون و سینما نیز بیش از پیش گسترش پیدا کند.

وی تاکید کرد: صدا و سیما و سینما هر دو مسیر مشترکی در اعتلای فرهنگ ایران دارند و امیدوارم مدیران صدا و سیما، سینمای ایران را از خودشان بدانند تا مثل دوره‌های گذشته احساس نشود رسانه ملی متعلق به طیف خاصی است. هرچند با تغییر مدیریت این رسانه‌ها شاهد تغییرات خوبی هستیم.

ابوالحسن داودی در پایان گفت‌وگوی ایسنا تاکید کرد: اگر سینمای ایران سربلند باشد، تلویزیون هم سربلند خواهد بود و امیدوارم با همکاری مشترک میان این دو و دیگر مراجع، این اتحاد پیش بیاید که فرهنگ عمومی کشور به ارتقا برسد.



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی